Certyfikacja wykonawców – mniej formalności w zamówieniach
Wykonawca będzie mógł posługiwać się certyfikatem na potrzeby wielu różnych postępowań, bez konieczności każdorazowego gromadzenia i składania identycznych dokumentów.
Ustawa z 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych ma na celu wdrożenie do polskiego porządku prawnego procedury, która od lat funkcjonuje w regulacjach unijnych. Certyfikacja umożliwi przedsiębiorcom uzyskanie w Polsce dokumentu potwierdzającego ich sytuację podmiotową. Dokument ten będzie mógł być wykorzystywany w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonych w całej Unii Europejskiej. W praktyce oznacza to istotne uproszczenie procedur: ograniczenie obowiązków zarówno po stronie wykonawców, jak i zamawiających związanych z weryfikacją spełnienia warunków udziału w postępowaniu i braku podstaw wykluczenia.
1. Kluczowe założenie: jednokrotna weryfikacja
Certyfikacja to proces, w ramach którego wykonawca może ubiegać się o uzyskanie dwóch rodzajów certyfikacji, tj. certyfikacji potwierdzającej niepodleganie przez wykonawcę wykluczeniu („certyfikacja niepodlegania wykluczeniu”) oraz certyfikacji potwierdzającej posiadanie zdolności do należytego wykonania zamówienia („certyfikacja zdolności wykonawcy”)....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)